22 januari 2007

Fy för försvunnen följdfråga

Svensk film behöver fler bad boys. Tyvärr har det sett lite tunt ut i kulisserna bakom Persbrandt. Ola Rapace är en av de som har nämnts i dessa sammanhang och jag kan i viss mån hålla med. Jag gillar honom, även om det är lite: "Egentligen-borde-jag-få-jobba-på-Dramaten-men-jag-spelar-in-några-filmer-så-länge-varning" på honom.
I lördags var det en rätt okey intervju med honom i Aftonbladet. Ola spädde på sin värsting-image och det var underhållande läsning, tills Ronnie Sandahl gör en journalistmiss som en journalist bara inte får göra. HAN MISSAR EN SJÄLVKLAR FÖLJDFRÅGA. Ola berättar nämligen att Al Pacino är heroinist och Ronnie bryr sig inte om att fråga hur han kan vara så säker på en av världens största filmstjärnor skulle vara sprutnarkoman. Det vill åtminstone jag veta. Oerhört irriterande. Så här ser ordväxlingen ut:

Hur ser du på narkotika?
– Min upplevelse av skådespelare är att folk blir jävligt upprörda om det luktar lite gräs. Rockstjärnor är ofta öppnare med vilka droger de tar. Men gemene man vet liksom inte att Al Pacino skjuter horse.
Vilka droger har du tagit?
– Det känns ointressant att diskutera. Det är minerad mark. Vad man än säger så blir man avfärdad med att man är i förnekelse.

Kom igen, Ronnie. Ge oss en uppföljning.

Inga kommentarer: