11 januari 2007

Bagge-bettning

Jag har visserligen inte sett alla de 43 svenska filmer som hade premiär förra året, men nomineringarna till Guldbaggarna känns som en ganska tunn och trist uppställning. Kan i och för sig inte komma på någon som jag direkt saknade (tycker dock att Storm borde ha fått fler nomineringar), så jag försöker mig på att tippa lite istället. Åtminstone i de kategorier där det känns som jag kan uttala mig:

Bästa film
"Farväl Falkenberg" (vinner säkert...)
"Förortsungar"
"Storm" (... men den här borde vinna, enligt mig)

Bästa regi
Jesper Ganslandt, "Farväl Falkenberg" (debutander brukar inte vinna)
Ylva Gustavsson, Catti Edfeldt, "Förortsungar" (så det blir förmodligen här Guldbaggen hamnar)
Anders Nilsson, "När mörkret faller"

Bästa kvinnliga huvudroll
Haddy Jallow, "Säg att du älskar mig"
Oldoz Javidi, "När mörkret faller"
Amanda Ooms, "Sök" (här kan nog Amanda vinna. För lång och trogen tjänst om inte annat).

Bästa manliga huvudroll
Jonas Karlsson, "Offside" (här tror jag på killen från Södertälje. Han är värd det).
Anastasios Soulis, "Underbara älskade"
Gustaf Skarsgård, "Förortsungar"

Bästa kvinnliga biroll
Lia Boysen, "Sök" (Kanske)
Lena Endre, "Göta Kanal. Kanalkampen 2" (Förmodligen inte)
Lena Nyman, "Att göra en pudel" (Japp, Lena får den).

Bästa manliga biroll
Peter Engman, "När mörkret faller"
David Johnson, "Farväl Falkenberg"
Anders A Rosendahl, "Hemligheten" (en chansning, men vi sätter en slant på Anders)

Bästa manuskript
Jesper Ganslandt och Fredrik Wenzel, "Farväl Falkenberg" (kan nog bli Falkenberg här)
Ylva Gustavsson och Hans Renhäll, "Förortsungar",
Anders Nilsson, "När mörkret faller"

Bästa foto
Crille Forsberg, "Om Gud vill"
Peter Gerdehag, "Hästmannen"
Linus Sandgren, "Storm" (Linus borde får den och Storm borde ha fått fler nomineringar).

Bästa utländska film
"Att återvända"
"Babel" (Heja, Babel)
"De andras liv"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det för fel på Colin Nutley. Varför nämns han aldrig i dessa sammanhang?

Nutley är i Gulbaggesammanhang vad Astrid Lindgren är i Nobel-sammanhang. Är det rättvist tycker du?

Konfekt sa...

Hej Horace

Kul att du tog dig tid att besöka min blogg. Och som svar på din fråga, kan jag tycka att det är - kanske inte rättvist - men helt okey att Nutley inte får vara med. Dels för att Heartbreak hotel hade premiär 2005 och dels för att denne engelsman inte hör till mina favoritregissörer.