11 oktober 2006

Tintin och tv-licens

Fick något märkligt med morgontidningen i dag. Och då menar jag inte nyheten om att vår nya kulturminister inte hade betalat tv-licensen på 15 år (vilken jävla idiot), utan en liten reklamfolder som gjorde mig minst sagt konfunderad. I detta enkla blad gick det nämligen att läsa om Tintins T-Ford. Den han hade i Kongo ni vet. Detta fordon hade någon driftig människa gjort små samlarmodeller i leksaksstorlek av och en sådan ville nu hans företag att jag skulle köpa för 35 kronor. När denna information nått min nyvakna hjärna uppstod ett antal frågor. Varför var bilen så billig om det nu var en samlarmodell? Var fanns målgruppen - när de yngre knappt vet vem Tintin är och de äldre (jag får nog räkna mig bland dessa i det här fallet) inte vill ha leksaker på sina hyllor. Och vem - i helvete - kom på denna idé? Snälla, hjälp mig fylla detta gigantiska kunskapshål i min allmänbildning.

Inga kommentarer: