26 mars 2007

Containerkonstigt

Någonstans mellan ungarnas EyeToy-marathon och sjuårings barnkalas, lyckades jag plöja igenom några dvd-rullar. Filmer som jag inte hann med på bio och som jag, i vissa fall, hade förväntningar på. Borat till exempel. Den hade jag hoppats mycket på, men den visade sig vara en liten besvikelse. På tv lyckas Sacha Baron Cohen få fram något med sin högst speciella intervjuteknik. Då blir det riktigt bra och underhållande, politisk satir av det. Långfilmsversionen blev det mer skruvad buskis av.
Saw 2 var däremot ganska okey. Faktiskt betydligt bättre än ettan, som jag inte alls gillade. Däremot blev jag nästan orolig för Lukas Moodyssons Container. Dels undrar jag hur den killen mår som - efter flera riktigt lyckade filmer - gör sånt här skräp. Och dels blir jag - återigen - fundersam över Filminstitutets finansieringspolitik som jag bekosta denna smörja. För ingen kan övertala mig om att Container är en bra film. Och då har jag ändå pluggat film i tre terminer och sett en hel del konstigheter. För det här är bara meningslöst prettodravel och slöseri med energi, tid och pengar (tack och lov kan den inte ha kostat många tusenlappar). Kom igen. Lukas. Kommersiella framgångar är inte fel. Åtminstone inte så länge man själv kan stå för produkten.

Inga kommentarer: