28 september 2006

Miss Swedish Sunshine

Var just och såg Little Miss Sunshine och den var nästan så bra som amerikanarna påstår att den är. Kanske inte så bra som IMDB-betyget 8,2 (av 10), men riktigt, välgjord, svart och genomtänkt lågbudgethumor bjöds det på.
Kunde dock inte släppa tanken på att manusförfattaren Michael Arndt bara måste ha sett och inspirerats av Kjell Sundvalls Vi hade i alla fall tur med vädret. Likheterna är nämligen extremt många, både intrig- och karaktärsmässigt. Samtidigt är det vitt skilda filmer, så skitsamma. Fantastiska skådespelarinsatser också. Framförallt av Greg Kinnear, Alan Arkin, Toni Collette och Steve Carell.

Och så dagens citat: "Hon våldtog mig när jag sov", sagt av rapparen och hobbyskådisen DMX efter att det framkommit att han är pappa till ett barn, avlat för två år sedan - dock inte tillsammans med hustrun. Mamman till barnet (Monique Wayne) ska ha satt på den vältränande 35-åringen när han sov. Yeah right, säger jag men inte hans fru, Tashera, som tyckte att rättegången förde paret närmare varandra. För min del låter det som om hon är gift med hans förmögenhet. Min fru hade med all säkerhet inte köpt den förklaringen.

Inga kommentarer: