03 september 2007

Vilse i pannkakan

Det är inte så mycket film i mitt liv just nu. Tyvärr. Nya uppdragsgivare har istället fört in typhus och mekaniska ställdon i mitt arbetsliv. Det blir lätt så när arvodesnivåerna för nöjesjournalistik inte har höjts sedan 1987. Men jag får ju fortfarande de där inbjudningarna till pressvisningarna, filmdagarna och pressmeddelandena för dvd-releaser. I dag fick jag en inbjudan som jag läste med skräckblandad förtjusning. Folkets Bio (så klart)ska släppa Staffan Westerbergs Vilse i pannkakan på dvd och pressen välkomnades till en pannkaksträff - inklusive pannkaksätning och ett samtal mellan Staffan Westerberg och Ronny Svensson. Det lät kul, samtidigt som jag innerst inne vet att jag var en av dessa barn som hade svårt att se Storpotätens härjningar i den där geggiga pannkaksstaden när serien visades på bästa barntevetid på 70-talet. Dagens småkids är ju i och för sig hårdtränande efter att ha laddat ner och tittat på Saw, Hostel och The Ring. Men Westerbergs psykterror är svårslagen.

Inga kommentarer: